Bortom ramarna

Vad finns där?

Var kan man köpa bekväma skor? 22 augusti 2009

Filed under: Okategoriserade — Jag/Pite @ 22:22
Tags:

Jag hatar mode. Fy fan vad jag hatar mode. Verkligen. Det är något av det mest idiotiska påfund som tillåts ta plats i samhället. Åtminstone så som det har utvecklats, till absurda proportioner enligt mig.

Allting ska vara nytt nyttnyttnyttnytt. Jämt och ständigt. Bara för att det ska vara något annat. Nytt. Månad efter månad skyfflas allt som inte är mainstreammode ut ur affärerna för att ge plats åt nytt skit. Och det blir hela tiden sämre tycker jag.

Nej, jag vill inte ha badbyxor som ser ut som ett jävla hippietält runt höfterna. Jag vill inte ha ett par skor man inte kan gå i. Och jag vill inte alltid ha jeans som vardagsbyxor.

Hittar man väl något som kan passa, så försvinner det kvicktkvickt, för det finns så få av dem, så någon annan hinner före en på just ens egen storlek.

Och alla jävla ägg, töntar och allehanda livlösa idioter som bara ääälskar modemodemomdemomdemodemode och måste bläddra efter de nya kjolarna och tröjorna, spana nya färg- och stilkombinationer och utröna vad som är ”rätt” att ha på sig och spenderar så mycket tid och pengar på ett sådant plastigt och hjärndött beteende. Som upprätthåller det här systemet och dess sjuka skönhetsideal, där människorna ska göras efter kläderna och inte tvärtom. Ni kan gå och dö. Eller göra ert eget skit.

Och jag avskyr verkligen affärer som flyttar hyllor någon gång i månaden bara för flyttandets skull. För att det ska se ”nytt” ut.  I brist på nya produkter. Som om de tar till dessa metoder för att upprätthålla sin självbild att alltid ha det senaste och ständigt få in nya saker. Jag har börjat se allt fler som praktiserar detta. Det skapar bara förvirring och irritation tycker jag.

Funktionen har blivit krossad av estetiken. Och estetiken är inte ens fin längre.

Är det någon som vet var man kan köpa bekväma skor..?

 

1 Responses to “Var kan man köpa bekväma skor?”

  1. Jag Says:

    Jag insåg när jag postade detta att texten var nästan en rak diss mot en viss person jag håller väldigt kär. Men det var inte alls henne jag syftade på när jag skrev detta. Jag tror säkert – eller… jag vet ju nästan säkert – att det finns delar av det som kan vara väldigt spännande, kreativt och kännas stimulerande.

    Jag är medveten om att mitt resonemang inte var helt vattentätt. Men jag orkade inte sitta och klura på en text i timmar, som sedan skulle bli dagar med mitt sätt att tänka och skriva, för att utveckla en essä om min syn på och mitt förakt för modeindustrin.

    Det jag syftade på var ”mainstreammodet” om jag kan kalla det så. Det man ser ute. Det som hamnar i de stora affärskedjorna. Där H&M ofta får statuera som exempel. Svenne Banan-hängen. Och den stora majoriteten ägg som bevandrar våra gator och bejakar detta.

    En vän skrev några rader på Facebook som nog stämmer rätt bra överrens med vad jag menade. Tar mig friheten att kopiera det hit.

    ”Mode är faktiskt mångfasetterat, men ändå helt jävla idiotiskt med den mode som ska vara så ”in your face – det här är fint – det här ska du ha – det här är hippt – så här är du snygg”

    När man får sånt i knät hela tiden så förstår jag att man tröttnar. Jag själv – skiter helt enkelt i det.

    Det jag ogillar med hela moderörelsen (även om mode som sagt inte bara är en sak) är att någon annan försöker säga åt dig vem DU är.
    MEN! Ett stort men!
    Det gäller hela populärkulturen, allt med marknadsföring hamnar under likadana flaggor.
    Företag bestämmer vad vi ska matas med. Det är inget fel i det, folk försöker bara tjäna pengar… och de lyckas. Just för att ”vi” vill ha det så. Så fort vi slutar bry oss, så försvinner det.

    Till och med hippies som inte bryr sig om pengar eller ”mode” i allmän bemärkning har ju sitt egna mode!
    Mode är vad du gör det till, mode är relativt.

    Tur att vi är olika :)”

    Den där delen som handlar om att tjäna pengar är jag lite kluven till. Men det är ett ämne för sig.

    Och för att återknyta till hur det började… Jag har varit på Stadium och ett flertal olika ”vanliga” skoaffärer, bl a Nilson, Scorett och Din sko. De hade inget bra. Så frågan kvarstår. Var kan man köpa bekväma skor?


Lämna en kommentar